07.04.2024 – 12.05.2024 duo show D.D. Trans, Johan de Wit Visit

Guido Geelen (Thorn, 1961) woont en werkt in Tilburg. Hij volgde de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en woont en werkt al jaren in deze stad. Geelen is intussen uitgegroeid tot een erkend en gewaardeerd kunstenaar. Monumentale werken van zijn hand zijn bijvoorbeeld te zien in de ontvangsthal van het hoofdkantoor van Interpolis in Tilburg en op Schiphol. Zijn werk is aangekocht door gerenommeerde musea als Museum Kröller-Müller in Otterlo, De Pont in Tilburg en het Stedelijk Museum in Amsterdam. 

Sjoerd Buisman (1948) onderzoekt sinds de jaren zestig natuurlijke groeiprocessen en maakt die op verschillende manieren zichtbaar in zijn werk. Aanvankelijk meer passief registrerend, later actief ingrijpend, gebruikt hij de natuur als inspiratiebron en materiaal.

‘Notities’ noemt ze de kleine werken. In haar atelier hangen er 59 in een rechthoekige formatie boven en naast elkaar. Het is een bron, een voorschot op wat komen gaat. Elk schilderijtje kan de aanleiding zijn voor een nieuwe serie abstracte doeken. Kán. ‘Want als ik er niets in zie, span ik ze af.’

Tijdens haar studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontdekte Ien Lucas (1955, Echt) haar affiniteit met abstractie. ‘Figuratie hangt zo vast in de tijd. Het heeft voor mij snel iets gedateerds.’ Lucas voelt meer voor doeken zonder verhaal. ‘Al zou je óók kunnen stellen dat het schilderij zélf het verhaal is met zijn streken, textuur, de repetitie van lijnen, met zijn vormen en verfspatten.’

De natuur is een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius (Den Haag 1956). In veel van zijn werken zien we verwijzingen naar planten en bomen. Vaak is de abstractie ver doorgevoerd met als resultaat eenvoudig gestileerde bomen en stammen met enkele takken, soms met een blad eraan. Teruggebracht tot hun essentie. 

De stalen sculpturen van Cor van Dijk (1952 Pernis) zijn strak en geometrisch van vorm. Het materiaal staal is vanuit de ontwerpfase onlosmakelijk verbonden met de realisatie van het werk.Van Dijks sculpturen zijn opgebouwd uit losse, precies passende delen van massief staal. Deze delen worden gesneden uit platen staal die variëren in dikte afhankelijk van het te realiseren concept. Door de diktemaat van de staalplaat als een maat in de sculptuur te gebruiken blijft de walshuid, al op het staal aanwezig, intact.

De manier waarop hij zijn naam schrijft – herman de vries – vertelt veel over zijn manier van werken en denken. De vries vermijdt het gebruik van hoofdletters: hij vindt dat er geen hiërarchie bestaat tussen de dingen.

Van harte welkom
Openingstijden PAN Amsterdam (RAI gebouw, hal 8)
Opening zaterdag 19 november (op uitnodiging)
Zondag 20 november 11.00 – 18.00 uur
Maandag 21 november 11.00 – 18.00 uur
Dinsdag 22 november 11.00 – 19.00 uur
Woensdag 23 november 11.00 – 18.00 uur
Donderdag 24 november 11.00 – 18.00 uur
Vrijdag 25 november 11.00 – 18.00 uur
Zaterdag 26 november 11.00 – 18.00 uur
Zondag 27 november 11.00 – 18.00 uur

Tijdens PAN Amsterdam is de galerie gesloten.