Het beeld van de kunstenaar die eerst moet vernietigen om dan pas te kunnen creëren krijgt bij de kunstenaar Ton van Kints (Den Haag, 1955) letterlijk gestalte. Zijn werk wordt getekend door de sporen van een werkwijze die je zowel destructief als constructief kan noemen. Van Kints verzaagt houten platen in eenvoudige, losse delen om vervolgens deze stukken als een zelfgeschapen puzzel weer tot één geheel samen te voegen. De complexiteit van het beeld wordt echter altijd weer getemperd door de leesbaarheid van de handeling. Zijn vaak cryptische titels verwijzen naar de gebeurtenis, die zich onder zijn handen heeft voltrokken.Het materiaal bepaalt voor een groot deel de verschijning het werk. Je ziet dat Ton van Kints respecteert hoe zijn materiaal zich gedraagt. Tegelijk onderwerpt hij het aan zijn eigen scenario. Hij spreekt over zijn werken alsof het om personages gaat, mede-acteurs. Deze worden wél door de kunstenaar geregisseerd. Het is passen, meten en herschikken.
Zo ontstond er een grote groep ronde reliëfs onder de verzamelnaam ‘koekoeksnesten’. Het ene werk komt uit het andere voort. Ze hebben familiebetrekkingen, terwijl ze elk hun eigen onverwisselbare karakter houden.Zijn meest recente werken ontstaan door twee of meerdere op elkaar te monteren. Hij behandelt deze ‘achterblijvers’ eigenlijk net zoals hij eerder uitgezaagde delen in een nieuw verband zette. De logica achter Van Kints’ kunst - de dialoog met de dingen - blijft onveranderd. De reliëfs zijn dikker geworden, gestapeld en bedekt met een laag epoxy. De glanslaag maakt een gesloten eenheid van de werken, maar je blijft de resten van het eerdere werk zien. Dat is de ‘dialogica’ van Van Kints.Van Kints studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (MO-B Tekenen 1974-1979) en Pratt Graphic Center in New York (1981-82). Sinds 1990 is hij docent aan afdelingen Fotografie en Beeldende Kunst aan de KABK te Den Haag
Zo ook de jongste reeks 'Koekoeksnest'. Deze serie vertrekt vanuit losjes gezaagde cirkels, waaruit nog eens een binnencirkel is gezaagd. Dit 'ei' wordt door Van Kints verkeerd om in zijn restvorm teruggestopt - als een koekoek die het nest van een andere vogel heeft gekaapt voor het laten uitbroeden van zijn eigen eieren. Het resultaat is breekbaar en schrijnend, vooral wanneer Van Kints de koekoekseieren met geweld in de 'nesten' propt. dan ontstaat er een frictie die je als beschouwer in je eigen lichaam terugvoelt.Onno Schilstra
Werk in collecties van onder andere
Kunstmuseum Den Haag
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Museum Voorlinden Wassenaar
Particuliere collecties binnen- en buitenland
Een video portret van Ton van Kints, beeldend kunstenaar en docent KABK te Den Haag. Hij vertelt over zijn werk en hoe dit is ontwikkeld. "Koekoeksnesten" in tal van variaties staan de laatste jaren centraal in zijn werk. Daarbij hecht hij niet alleen aan het eindproduct, maar ook de naamgeving en de opeenvolgende versies van een werk zijn van belang. Hij documenteert zijn werk systematisch, met beschrijving en fotografie.
A video portrait of Ton van Kints, visual artist and teacher at the KABK in The Hague. In it he talks about his work and how it has developed. In recent years "Cuckoo nests" in numerous variations have held a central position in his work. But his attachment to a work doesn't end with the final product; successive versions and their naming are also important. He systematically documents his work, with descriptions and photographs.(English subtitles available)