18.02.2024 – 31.03.2024 een keuze uit het oeuvre Michael Jacklin Visit

Guido Geelen (Thorn, 1961) woont en werkt in Tilburg. Hij volgde de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en woont en werkt al jaren in deze stad. Geelen is intussen uitgegroeid tot een erkend en gewaardeerd kunstenaar. Monumentale werken van zijn hand zijn bijvoorbeeld te zien in de ontvangsthal van het hoofdkantoor van Interpolis in Tilburg en op Schiphol. Zijn werk is aangekocht door gerenommeerde musea als Museum Kröller-Müller in Otterlo, De Pont in Tilburg en het Stedelijk Museum in Amsterdam. 

Reinoud Oudshoorn (1953) gebruikt perspectief, afkomstig uit de illusionaire taal van de schilderkunst en gebruikt die in zijn beelden. Op die manier wil hij een brug slaan tussen de ruimtelijke illusie van het platte vlak en de concrete realiteit van het driedimensionale beeld. Oudshoorn’s beelden ontstaan vanuit het staren en kijken naar een wit vlak, dat geleidelijk in een ruimte verandert. Daaruit komen tekeningen voort.

Bob Bonies (1937) kan worden gezien als een opvolger van De Stijl-beweging. In zijn werk concentreert hij zich op de vraag hoever je kunt gaan met beperken en reduceren zonder dat dit ten koste gaat van de spanning in het beeld. Bonies beperkt zich tot beeldtaal en in kleurkeuze: hij gebruikt uitsluitend de primaire kleuren plus groen en wit.

De natuur is een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius (Den Haag 1956). In veel van zijn werken zien we verwijzingen naar planten en bomen. Vaak is de abstractie ver doorgevoerd met als resultaat eenvoudig gestileerde bomen en stammen met enkele takken, soms met een blad eraan. Teruggebracht tot hun essentie. 

De stalen sculpturen van Cor van Dijk (1952 Pernis) zijn strak en geometrisch van vorm. Het materiaal staal is vanuit de ontwerpfase onlosmakelijk verbonden met de realisatie van het werk.Van Dijks sculpturen zijn opgebouwd uit losse, precies passende delen van massief staal. Deze delen worden gesneden uit platen staal die variëren in dikte afhankelijk van het te realiseren concept. Door de diktemaat van de staalplaat als een maat in de sculptuur te gebruiken blijft de walshuid, al op het staal aanwezig, intact.

Wie het atelier van de Haagse kunstenaar Ossip (Den Haag 1952) betreedt, waant zich in de wereld van een ontdekkingsreiziger, waarin exotische, etnografische vondsten en vreemde verzamelingen te vinden zijn. Ook doet het denken aan een werkkamer van Sigmund Freud, de grondlegger van de psychoanalytica. Honderden beelden, van heel groot tot heel klein, staan op tafels, hangen aan muren en vullen de gang en omliggende ruimtes. De werken zijn alle samengesteld uit fotografische portretten uit de tijd van onze groot- en overgrootouders. Ossip haalt ze o.a. uit oude, vergeten tijdschriften en boeken. De personen op deze foto's zijn niet meer te identificeren, ze zijn vergeten, tijdloos en onbepaald.

De internationaal geprezen Nederlandse meesterschilder Pat Andrea (1942) is een van de meest prominente figuren in het Europese realisme en de nieuwe figuratieve iconografie.

In 40 jaar tijd was zijn werk te zien in honderden tentoonstellingen, waaronder vijf overzichtstentoonstellingen. Zijn werk is opgenomen in enkele van de meest prestigieuze museumcollecties ter wereld, waaronder MOMA (New York), Centre Georges- Pompidou (Parijs), Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).

Van harte welkom
PAN Amsterdam is open van zaterdag 13 november t/m zondag 21 november. tijdens de beurs is de galerie gesloten. We zien u graag op de beurs.