18.02.2024 – 31.03.2024 een keuze uit het oeuvre Michael Jacklin Visit

‘Notities’ noemt ze de kleine werken. In haar atelier hangen er 59 in een rechthoekige formatie boven en naast elkaar. Het is een bron, een voorschot op wat komen gaat. Elk schilderijtje kan de aanleiding zijn voor een nieuwe serie abstracte doeken. Kán. ‘Want als ik er niets in zie, span ik ze af.’

Tijdens haar studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontdekte Ien Lucas (1955, Echt) haar affiniteit met abstractie. ‘Figuratie hangt zo vast in de tijd. Het heeft voor mij snel iets gedateerds.’ Lucas voelt meer voor doeken zonder verhaal. ‘Al zou je óók kunnen stellen dat het schilderij zélf het verhaal is met zijn streken, textuur, de repetitie van lijnen, met zijn vormen en verfspatten.’

Julie Cockburn's (1966) work is best defined by its delicate craftsmanship and by the transformation of everyday and found objects into works of art. Through the manipulation of found items and images - such as ceramic sculptures, paintings, photographs, printed paper and books - Cockburn, who lives and works in the UK, evokes a sense of both the new and the spontaneous.

De sculpturen, tekeningen en collages van Hieke Luik (1958) laten een wereld zien die ze door haar handen laat gaan. Het is haar manier om greep te krijgen op het verloop van het bestaan. Het begint ergens en houdt weer op, maar er gaat ook iets aan vooraf en er komt iets na.

Het beeld van de kunstenaar die eerst moet vernietigen om dan pas te kunnen creëren krijgt bij de kunstenaar Ton van Kints (Den Haag, 1955) letterlijk gestalte. Zijn werk wordt getekend door de sporen van een werkwijze die je zowel destructief als constructief kan noemen. Van Kints verzaagt houten platen in eenvoudige, losse delen om vervolgens deze stukken als een zelfgeschapen puzzel weer tot één geheel samen te voegen. De complexiteit van het beeld wordt echter altijd weer getemperd door de leesbaarheid van de handeling. Zijn vaak cryptische titels verwijzen naar de gebeurtenis, die zich onder zijn handen heeft voltrokken.Het materiaal bepaalt voor een groot deel de verschijning het werk. Je ziet dat Ton van Kints respecteert hoe zijn materiaal zich gedraagt. Tegelijk onderwerpt hij het aan zijn eigen scenario. Hij spreekt over zijn werken alsof het om personages gaat, mede-acteurs. Deze worden wél door de kunstenaar geregisseerd. Het is passen, meten en herschikken.

De Belgische kunstenaar Willy De Sauter (Brugge, 1938) werkt al sinds de jaren 1960 aan een consistent oeuvre, gebruikmakend van een fundamentele vormentaal. Terwijl zijn eerste werken voornamelijk opgebouwd waren door het consequent herhalen van lijnpatronen, is hij zich meer recent gaan toeleggen op monochrome krijtschilderijen en -objecten.

De Belgische kunstenaar D.D. Trans (1963) hoort tot de generatie kunstenaars zoals Honoré d’0, Wim Delvoye, Michel François en Ann Veronica Janssens. Hij debuteerde met een groepstentoonstelling die in 1990 in CC Gildhof in Tielt en werd samengesteld door Dirk Snauwaert. Al gauw werd hij opgepikt door de toonaangevende Richard Foncke Gallery in Gent. In 2005 gaf hij echter de brui aan zijn kunstenaarschap om in 2014 zijn come- back voor te bereiden.

In zijn werk brengt Geert Baas (1955) het schilderij, de geschilderde tekening en de foto of het gevonden materiaal zo helder en direct mogelijk bij elkaar. Niet door deze technieken te mengen, maar door presentatie als twee- of drieluik. Voor hem is dat de ideale vorm. Hij zoekt bij het samenstellen van zo’n gemengd werk naar het enig juiste moment waarop alles samenvalt. Toeval speelt daarbij een grote rol.

Van harte welkom
U bent van harte welkom. De tentoonstelling loopt van 29 mei t/m 17 juli 2022. De galerie is open van donderdag t/m zaterdag van 12 - 17 uur en iedere zondag van 13 - 17 uur.