10.10.2021 – 07.11.2021 Pat Andrea solo tentoonstelling, recente schilderijen en tekeningen. Museum More (Gorssel) toont van 10 oktober t/m 23 januari 2022 een retrospectief. Visit

Sjoerd Buisman (1948) onderzoekt sinds de jaren zestig natuurlijke groeiprocessen en maakt die op verschillende manieren zichtbaar in zijn werk. Aanvankelijk meer passief registrerend, later actief ingrijpend, gebruikt hij de natuur als inspiratiebron en materiaal.

Joncquil (1973) studeerde in 1998 af aan de Academie St. Joost in Breda in de richting Schilderen/Monumentaal. Joncquil staat bekend als schilder van figuratief en fantasierijk werk. Hij is een veelzijdig kunstenaar, die niet alleen schildert, tekent en fotografeert, maar ook sculpturen, installaties en videowerken maakt. Het overkoepelende thema is het verstrijken en stilstaan van de tijd. De invloed die tijd heeft op de verandering van de context van onze ideeën, interpretatie en betekenis van beelden en de omgeving waar wij ons in bevinden. 

Het beeld van de kunstenaar die eerst moet vernietigen om dan pas te kunnen creëren krijgt bij de kunstenaar Ton van Kints (Den Haag, 1955) letterlijk gestalte. Zijn werk wordt getekend door de sporen van een werkwijze die je zowel destructief als constructief kan noemen. Van Kints verzaagt houten platen in eenvoudige, losse delen om vervolgens deze stukken als een zelfgeschapen puzzel weer tot één geheel samen te voegen. De complexiteit van het beeld wordt echter altijd weer getemperd door de leesbaarheid van de handeling. Zijn vaak cryptische titels verwijzen naar de gebeurtenis, die zich onder zijn handen heeft voltrokken.Het materiaal bepaalt voor een groot deel de verschijning het werk. Je ziet dat Ton van Kints respecteert hoe zijn materiaal zich gedraagt. Tegelijk onderwerpt hij het aan zijn eigen scenario. Hij spreekt over zijn werken alsof het om personages gaat, mede-acteurs. Deze worden wél door de kunstenaar geregisseerd. Het is passen, meten en herschikken.

De natuur is een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius (Den Haag 1956). In veel van zijn werken zien we verwijzingen naar planten en bomen. Vaak is de abstractie ver doorgevoerd met als resultaat eenvoudig gestileerde bomen en stammen met enkele takken, soms met een blad eraan. Teruggebracht tot hun essentie. 

Als het atelierbezoek is afgelopen, trekt Marian Bijlenga (1954) opeens uit een nis bij de deur een plaat van een systeemplafond tevoorschijn. Die is wit en in een onontwarbaar patroon bespikkeld met kleine gaatjes. “Kijk nou eens,” zegt ze, “wat een chaos en toch zit er systeem in. Daarom ben ik zo dol op de chaostheorie want je kunt ook in wanorde altijd eenstructuur ontdekken.

‘Notities’ noemt ze de kleine werken. In haar atelier hangen er 59 in een rechthoekige formatie boven en naast elkaar. Het is een bron, een voorschot op wat komen gaat. Elk schilderijtje kan de aanleiding zijn voor een nieuwe serie abstracte doeken. Kán. ‘Want als ik er niets in zie, span ik ze af.’

Tijdens haar studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontdekte Ien Lucas (1955, Echt) haar affiniteit met abstractie. ‘Figuratie hangt zo vast in de tijd. Het heeft voor mij snel iets gedateerds.’ Lucas voelt meer voor doeken zonder verhaal. ‘Al zou je óók kunnen stellen dat het schilderij zélf het verhaal is met zijn streken, textuur, de repetitie van lijnen, met zijn vormen en verfspatten.’

Klaus Baumgärtner (1948 - 2013) geboren te Heidelberg woonde en werkte in Den Haag en Frankrijk, overleden 2013 te Frankrijk

1968 – 1973 Kunstgewerbeschule Basel

De poëtische kracht van de installaties, objecten en foto’s van Klaus Baumgärtner zit hem niet in de titels (op een enkele uitzondering na is zijn werk ongetiteld) of in het grootse gebaar. De kracht van het tijdloze oeuvre van Baumgärtner schuilt in het verbijzonderen van fragmenten uit zowel de natuur als van gebruiksvoorwerpen tot subtiele installaties. Hij koesterde de kleine, intieme details van takken, stukken hout of metaal. Hij kneedde verschillende fragmenten op nauwgezette en liefdevolle wijze samen tot een poëtisch geheel.

Eelco Brand (1969, Rotterdam) gebruikt 3D-modeling en digitale technieken voor zijn prints en animaties. Van de romantische atmosfeer in nachtelijke bostaferelen tot absurdistische en humoristische sequenties waarin onnatuurlijke objecten transformeren binnen de logica van de virtuele onstoffelijkheid.

Van harte welkom
20 december t/m 31 januari 2021 - A sign of things to come.
Helaas, t/m 8 februari gesloten.
Bel gerust of e-mail als u vragen heeft. En ik kom graag bij u langs met een kunstwerk op zicht.
06-55897617 of info@galerieramakers.nl