Galerie Ramakers viert 30-jarig bestaan twee- en driedimensionaal op 2 locaties
Hoe vier je het 30-jarig bestaan van je galerie? “Met ál je kunstenaars natuurlijk!” gebaart Catalijn Ramakers met een brede armzwaai, “van alle mensen laat ik iets nieuws zien. Het moet een groot feest worden!”
Een klein probleem – maar dat past lang niet allemaal in de toch ruim bemeten galerie aan de Toussaintkade – wordt slim opgelost. In de galerie wordt het tweedimensionale werk getoond en de even zo grote ruimte van Quartair (bijna de buurman) wordt ingericht met driedimensionaal werk. Twee tentoonstellingen dus die elkaar aanvullen en tegenspreken. Er is al een geitenpaadje in de maak – via de achtertuin – zodat de bezoeker als het ware binnendoor kan lopen.
Dertig jaar is een kleine eeuwigheid in de galeriewereld. Er resteert slechts een handjevol namen uit de bevlogen periode dat de hedendaagse kunst echt voet aan de grond kreeg.
Toen Catalijn Ramakers in 1994 onder haar eigen naam met haar galerie begon was ze net 23 geworden. Piepjong maar opvallend zelfverzekerd. Na een marketingstudie en een ‘crash course’ bij Kunst en Bedrijf zette ze een koers uit die nog steeds prima werkt. Ze is een klassieke bemiddelaar die de klant net zo goed kent als de kunstenaar. Zij legt de link: “Vaak heb ik bij werk dat ik op het atelier selecteer al liefhebbers voor ogen.”
In het ‘tableau de la troupe’ – ruim vijfendertig kunstenaars – onderscheidt ze drie bloedgroepen.
Minimalisten zoals Bob Bonies en Willy de Sauter, natuurvorsers als Sjoerd Buisman en Hieke Luik en post-surrealisten als Pat Andrea en Ossip. Ze volgt de ontwikkelingen langdurig en brengt dat regelmatig voor het voetlicht, zowel in de galerie als op beurzen in binnen- en buitenland. Bemiddeling bij opdrachten en museale contacten zijn eveneens van niet te onderschatten belang.
Is het vak veranderd? “Ja, men gunt zichzelf minder de tijd. Zelfs beursgangers gaan steeds vluchtiger rond. Het is moeilijker geworden om iemand eventjes tot stilstand te brengen.” Kunst vraagt nu eenmaal om vertraging en verdieping. Dan helpt een opgewekt karakter en de neiging om zaken met enige humor te bezien. Om de belangstelling op een andere manier te prikkelen, post ze dagelijks items op sociale media. Dat heeft effect.
Over de locatie – typische Haags, tegenover de Koninklijke Stallen – is ze nog altijd heel tevreden. Er hangt een sfeer van licht en ruimte. De zee ijlt na in de lucht. De hofstad wordt vaak onderschat, maar er zijn opvallend veel goede kunstenaarsinitiatieven en een paar geweldige, dynamische musea. “Er is niks mis met Den Haag,” zegt ze met een brede lach. “Ik ben van plan om nog een hele tijd door te gaan!”
Het 30-jarig jubileum wordt ook nog op PAN Amsterdam gevierd ( 23-11 t/m 01-12- 2024 )
tekst Hendrik van Leeuwen
1 september t/m 6 oktober 30 jaar Galerie Ramakers, 2 locaties, Toussaintkade 51 en Toussaintkade 55 (Quartair)
23 november t/m 1 december PAN Amsterdam, 30 jaar Galerie Ramakers