About Albert Verkade

Albert Verkade (1945) woont en werkt in Schiedam

1970 – 1974 Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam

Verkade maakt sinds het begin van de jaren negentig beelden en je kunt gerust stellen dat hij hiermee aan een tweede carrière in de kunst is begonnen. Vóór zijn academietijd volgde hij een opleiding tot opticien. ‘ De elementen die daar aan de orde komen: licht en lichtval, mathematische precisie en wiskundige oplossingen, spelen ook nu in mijn werk nog een rol’, verklaarde hij eens in een interview.

In 1974 studeerde hij af aan de Rotterdamse academie met objecten en grafiek. In 1976 werd hem de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst toegekend. Eind jaren zeventig maakte hij naam als schilder, vooral met zijn schilderijen van roeststructuren. Wellicht was het verlangen naar ruimte toe al latent aanwezig in zijn werk, getuige zijn opvattingen over de contructivistische elementen in zijn oxidatieschilderijen. Hij zei in die tijd: ‘ Zonder illustratie of imitatie van oxidatie als onderwerp te kiezen, ben ik bezig een andere functie voor deze kleuren en structuren te zoeken – bijvoorbeeld in relatie tot de absorberende ondergrond van ongeprepareerd katoen. Hierdoor ontstaat geen ‘metaalplaat’ maar een schilderij dat vrijgemaakt is van de restrictie van een spieraam en lijst’.

Na een periode van reizen en zelfonderzoek in stilte, in de jaren tachtig, ging Verkade als beeldhouwer opnieuw de confrontatie met de ruimte aan. De manier waarop hij mathematische vormen hanteert, zijn subtiele materiaalkeuze en mechanisch aandoende uitvoering, is bijna onpersoonlijk. De opvatting om zijn persoonlijkheid zo weinig mogelijk uit te drukken in zijn beelden is ongetwijfeld het gevolg van zijn meditatieve reis naar de Himalaya in 1984. De kunstenaar blijft op afstand in zijn rationele, gepolijste beeldtaal. De beschouwer krijgt hierdoor optimale ruimte voor zijn eigen associaties. Die interpretatie kan meditatief zijn, of esthetisch, of filosofisch. In de zorgvuldig gekozen titels verwijst Verkade naar zijn ideeënwereld, naar het spanningsveld tussen symbool en werkelijkheid, de aan- en afwezigheid van betekenis.

De cirkels en vooral de pijlen in zijn werk zijn voor hem het middel om een spanningsveld op te roepen. Die pijlen geven de positie en richting aan: naar elkaar, tegengesteld aan elkaar, uit elkaar wijkend. Ze zijn de betekenisdragers in zijn beelden. Perfectie is één van de kenmerken: alles past en sluit tot op de millimeter en elk beeld getuigt van een grote kennis en beheersing van materialen, waaronder beton, ijzer, aluminium en rubber, al dan niet gecombineerd met andere materialen. Zorgvuldig selecteert Verkade de ruwe grondstoffen. Dan volgt het gevecht tussen materie en maker. Als de samenwerking in balans is, volgt de metarmorfose die leidt tot geometrische beeldtaal.
Zijn beelden bezitten de helderheid en eenvoud die karakteristiek lijken voor het vlakke land waar de kunstenaar geboren is en leeft.

Werk in collecties/tentoonstellingen o.a.

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Stedelijk Museum Schiedam
CBK Schiedam
Div particulieren
<