About Yumiko Yoneda

Yumiko Yoneda (1965, Matsue, Japan)

1983-1987: Rijksuniversiteit Shimane, Matsue (Japan)
1988-1990: Jan van Eyck Academie, Maastricht

Yumiko Yoneda is vooral bekend om haar organische druppelvormige sculpturen die suggestieve titels hebben als ‘Portrait of feeling’. De verleiding is groot om ze als een soort blanco portretten te zien waar de toeschouwer zijn eigen interpretatie in kan leggen. Toch zijn het voor Yumiko Yoneda zuiver organische vormen, verwant aan bijvoorbeeld vruchten. Jaren geleden ontstonden ze toen ze nog met klei werkte: door een bol klei in de hand te nemen krijg je een vorm die organisch en tegelijkertijd heel lichamelijk is. Vaak paste ze er ook twee op elkaar door ze in en uit te stulpen. Omdat klei bij het bakken krimpt en je daardoor het scheppingsproces niet volledig in de hand hebt stapte ze van dat materiaal af. De huidige ‘druppels’ zijn opgebouwd uit een piepschuimen kern die bekleed wordt met gips waarop met modelleer-pasta de huid wordt geboetseerd. Soms staan ze op wieltjes waardoor ze makkelijk door de ruimte kunnen worden bewogen. Deze ingreep komt voort uit een onvrede met de traditionele sculptuur die zwaar en onbeweeglijk op één plek blijft.

Aan het begin van de jaren 90 werkte Yumiko Yoneda vooral met hout. De grotere werken zijn opgebouwd uit balken die steeds aan de zijkanten met elkaar verlijmd zijn, waardoor een aaneengesloten oppervlak ontstaat. Ze hebben silhouet vormen als een halve maan of cirkel en worden vaak direct tegen de muur bevestigd. Kleinere sculpturen bestaan uit een of twee balken waarin langgerekte, glooiende vormen zijn aangebracht die elkaar in positief en negatief aanvullen.

Naast de sculpturen maakt Yumiko Yoneda ook installaties. In kunstenaarsinitiatief De verschijning in Tilburg experimenteert ze met verrijdbare sculpturen. Organische platte vormen worden in strakke, houten verpakkingskisten geplaatst die op wieltjes staan of met een steekkar verreden kunnen worden. Heel recent realiseerde ze met twee Japanse collega’s in de Japanse stad Matsue een installatie in een huis dat in de 19e en 20e eeuw als bordeel werd gebruikt. In de ruimte werd met subtiele ingrepen verwezen naar de vroegere functie van het huis. Yumiko Yoneda plaatste er onder meer een paar goudkleurige vazen die helemaal massief zijn. Zo’n ‘Vase without mouth’ drukt op een subtiele wijze het lot van de Geisha uit. Geisha’s waren vaak meisjes van het platteland die door hun familie werden verkocht. Eenmaal in het bordeel werden ze mooi aangekleed en moesten ze hun lot ondergaan zonder te kunnen protesteren.

Werk in collecties van o.a.

ABN AMRO kunststichting
Ministerie van Buitenlandse Zaken
AKZO Nobel art foundation
AVRO
ABP
Gemeente Matsue, Japan
Div particulieren