About Fons Brasser

Fons Brasser (1944) woont en werkt in Haarlem

Autodidact

Fons Brassers oeuvre bestaat uit sculpturen, tekeningen en foto’s. Ongeacht de discipline, zijn werk is altijd gebaseerd op een duidelijk omschreven concept en ontstaat meestal in serie.

De sculpturen van Brasser zijn over het algemeen van een bescheiden formaat. Maar zijn heel goed voorstelbaar op een grotere schaal. De strakke geometrische en heldere lijnvoering geven het werk een architecturaal karakter. De beelden ontstaan in series en laten een zoektocht zien naar de perfecte vorm. De werken zijn meestal uitgevoerd in ‘harde’ materialen als messing, zink, cortènstaal, steen, beton en brons. De huid, het oppervlak van het beeld is belangrijk; het wordt gepolijst, geslepen en glanzend opgewreven.

Sommige werken zijn gemaakt van ribkarton, dat met zwart schoensmeer een zacht glanzend oppervlak gekregen heeft. De strenge vorm en de hardheid van het materiaal krijgen door deze bewerkingen iets zachts en verleidelijks.

Daarnaast maakt hij tekeningen en collages. Het zijn zelfstandige werken, maar de relatie met de beelden is duidelijk. Ook hier werkt hij in series, waarbij een concept wordt uitgediept en onderzocht.

Sinds 1983 is Brasser ook met fotografie begonnen. Uit zijn fotografische werk blijkt zijn belangstelling voor de sporen die de geschiedenis, en met name militair ingrijpen, achterliet in het landschap. Zo maakte hij in 2003 een serie foto’s op Nicosia Airport op Cypres dat sinds 1974 is verdeeld in een Turks en een Grieks deel. Van de ene op andere dag werd het vliegveld verzegeld en kwam het te liggen in het niemandsland tussen beide partijen. De opnames die Brasser er maakte tonen dat bewuste moment, voor altijd bevroren in de tijd.

Werk in collecties o.a.

Teylers Museum Haarlem
Boijmans van Beuningen Museum Rotterdam
Stedelijk Museum Amsterdam
Stedelijk Museum Schiedam
Museum of Contemporary Art Oslo
Rijksgebouwendienst
Belastingdienst Gouda
Aegon
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Div particulieren